Scholenprogramma TDFF laat jongeren op speelse manier kennismaken met veilig fietsen

Grand Départ steden Rotterdam, Dordrecht en Den Haag gebruiken de Tour de France Femmes avec Zwift om meer mensen op de fiets te krijgen. Arjen Kapteijns, wethouder Mobiliteit in Den Haag en tevens verkeersveiligheidsambassadeur voor de Metropoolregio Rotterdam Den Haag, legt uit wat hier allemaal gebeurt om fietsen én veiligheid te stimuleren.

Hoe willen jullie de inwoners van Den Haag betrekken in het tourfeest?
“Samen met andere organisaties uit de regio worden er deze zomer allerlei fietsactiviteiten georganiseerd. Zo zijn er de komende weken activatiemiddagen die gericht zijn op jonge kinderen en is er een programma voor middelbare scholen geweest. Op 12 augustus is er een groot fietsfestival in het Zuiderpark.”

Wat is er dan zoal te doen voor kinderen?
“Tijdens de activatiemiddagen kunnen kinderen op diverse locaties in Den Haag kennis maken met verschillende sporten. Op denhaagfietst.nl zie je waar en wanneer ze zijn. Het Scholenprogramma is een interactief evenement, waarbij leerlingen worden uitgenodigd op een spinningfiets een touretappe te fietsen en een verkeersveiligheidsquiz in het spel Minecraft spelen. Dit is aan alle middelbare scholen in de regio aangeboden. Uiteindelijk hebben 43 scholen meegedaan en zijn bij een event in Ahoy zijn nog eens 400 leerlingen bereikt.”

Waarom vinden jullie zo’n Scholenprogramma belangrijk?
“Als je als kind leert dat de fiets pakken vanzelfsprekend is, is de kans groter dat je later ook op de fiets stapt als je naar een opleiding of werk gaat. En dat is wat we proberen te bereiken. Het Scholenprogramma in het kader van de Tour de France Femmes is een wedstrijd. Het gaat erom welke leerling het hardste fietst. Maar wedstrijd of niet: fietsen moet wel veilig zijn. Daarom is er ook een verkeersveiligheidsquiz waar kinderen op een speelse manier leren hoe je veilig fietst. Dit staat niet op zichzelf. We doen als Metropoolregio al veel aan verkeerslessen voor basis- en voortgezet onderwijs. En dat blijven we ook doen. Onze inzet is niet alleen dat er meer gefietst wordt, maar vooral ook dat fietsen veiliger wordt.”

Maar hoe zorg je dan dat het veiliger wordt?
“Hiervoor leggen we veilige en goed fietspaden aan. Als gemeenten kunnen we 50 procent subsidie aanvragen bij de MRDH voor het verbeteren van ons fietsnetwerk. Voor de zogenaamde Metropolitane Fietsroutes zelfs 70 procent! Deze belangrijke doorfietsroutes verbinden steden en woonwijken met werklocaties in de metropoolregio.  Van Den Haag naar Pijnacker-Nootdorp bijvoorbeeld. Deze routes zijn nog in aanleg, maar als ze af zijn, zo tussen 2026 en 2028, kun je hier veilig, comfortabel en lekker doorfietsen.”

Oké, fijne en veilige fietspaden dus, maar hoe haal je mensen over die nog niet fietsen? 
“Mensen zijn gewoontedieren. Eenmaal gekozen voor een vervoermiddel, blijven ze hier vaak aan vasthouden. Bij een verandering in hun leven, zoals een nieuwe school, baan of verhuizing bekijken mensen opnieuw hoe ze van de ene naar de andere plek komen. Dat zijn de momenten waarop we inwoners willen bereiken om ze te laten zien wat de voordelen op de fiets gaan zijn. Want een kort stukje; dat is toch zo gefietst?” 

Ga naar de inhoud