Communicatie
De communicatie achter de Tour de France Femmes
De communicatie rondom de Grand Départ Tour de France Femmes avec Zwift was allesbehalve standaard. Van gerichte campagnes tot partnerschappen, we gebruikten talloze kanalen om het evenement zichtbaar te maken, zowel in Rotterdam als daarbuiten.
Campagne: Watch the Femmes
Watch the Femmes was de basis voor alle communicatie. We zetten vrouwen in de sport in de schijnwerpers en inspireerden mensen om te kijken, te vieren en te leven. Het ging niet alleen om de etappes, maar ook om empowerment en het aanmoedigen van beweging.
In de media
Met 2.501 nieuwsberichten en een advertentiewaarde van € 7,26 miljoen zorgde de media voor enorme zichtbaarheid. Oranjezomer vanuit het Nieuwe Luxor, met Leontien van Moorsel aan tafel, en de dagelijkse uitzendingen van Avondetappe maakten de Tour de France Femmes het gespreksonderwerp door heel Nederland.
Citydressing
Citydressing maakte Rotterdam zichtbaar als het epicentrum van de Tour de France Femmes. 200 gele banieren hingen door de stad en er werden 630 rollen stickerfolie verspreid onder 400 winkeliers. Ook werden 10 informatietorens van 3,5 meter geplaatst. De samenwerking met RET zorgde voor extra zichtbaarheid met een speciale Tour de France Femmes tram die door de stad reed. Het Stadhuis kreeg 3 grootformaat banners en de iconische letters ‘CENTRAAL STATION’ werden tijdelijk geel gekleurd. Een deel van de ontwikkelde materialen wordt hergebruikt en de opbrengst hiervan wordt geschonken aan een goed doel.
Omgevings-communicatie
Om de stad draaiende te houden en om bewoners en bezoekers voor te bereiden op de impact van het evenement, deelden we belangrijke informatie over bereikbaarheid, verkeersomleidingen en parkeermogelijkheden. Digitale bereikbaarheidscommunicatie en chatbot Mell informeerden een groot publiek over de beperkte bereikbaarheid. Dit zorgde ervoor dat zowel bewoners als bezoekers zich goed voorbereid voelden en soepel door de stad konden bewegen.
Social media
Tijdens de campagneperiode werden er 4.400 social media berichten geplaatst, met een bereik van bijna 150 miljoen mensen. Platforms zoals Instagram en LinkedIn bereikten zowel wielerfanaten als een breder publiek, waarbij we met de juiste content engagement creëerden en het evenement in de spotlight zetten.
Influencers en ambassadeurs
Leontien van Moorsel was onze belangrijkste ambassadeur en benadrukte de kracht van de Tour de France Femmes, onder andere aan tafel bij Oranjezomer. Donna Senders verspreidde de maatschappelijke boodschap op social media en inspireerde haar volgers. Chantal van den Broek-Blaak versterkte de campagne met haar bereik binnen de wielergemeenschap, wat het publieksbereik vergrootte.
Hier zijn we trots op
Mediaberichten
Geschatte PR-waarde in euro's
Mensen aan potentieel bereikt
Berichten op social media
Landen waarin het evenement is uitgezonden
Tour de France Femmes trekt een breed publiek
De Grand Départ wist een breed publiek aan te trekken, bestaande uit ongeveer evenveel vrouwelijke (52%) als mannelijke (48%) bezoekers. Hiermee ligt het aandeel vrouwelijke bezoekers hoger dan bij vergelijkbare sportevenementen: bij de Giro d’Italia start in Gelderland in 2016 bestond bijna twee derde (63%) van het publiek uit mannen en bij de Holland Ladies Tour in 2015 was dit zelfs vier op de vijf (80%) bezoekers.
%
Vrouwelijke bezoekers
%
Mannelijke bezoekers
Veel positieve media-aandacht: Tour de France Femmes bereikt honderden miljoenen mensen
Een media-analyse van Monalyse toont aan dat tussen 1 juli 2024 en 30 augustus 2024 de Tour de France Femmes in maar liefst 2.500 nieuwsberichten is genoemd met een totale advertentiewaarde van ruim zeven miljoen euro (de advertentiewaarde van journalistieke artikelen). Het bruto potentieel bereik van al deze berichten wordt geschat op ruim 400 miljoen mensen.
Tour de France Femmes inspireert om te bewegen
%
van de niet wielrenners is enthousiaster over wielrennen
%
van de niet wielrenners ambieert meer te sporten/bewegen
%
van de niet-fietsers is aangemoedigd vaker te fietsen hier
“De start van de Tour de France Femmes avec Zwift was meer dan alleen een sportevenement.
We gebruikten de magie van Tour om meer Rotterdammers, vooral vrouwen en kinderen, op de fiets te krijgen. Want fietsen geeft je vrijheid en vergroot je wereld. Met de Tour de France Femmes heeft Rotterdam laten zien dat sport meer is dan alleen competitie; het is de kracht om verbinding te maken en verandering te inspireren.”